کود دی آمونیوم فسفات رازی

کود دی آمونیوم فسفات رازی

جهت افزايش عملكرد و پايداري توليد، تغذيه مناسب گياه از اهميت ويژه اي برخودار است. با افزایش حاصلخیزی خاك مي توان كارايي نهاده ها را افزايش داد و با اجتناب از كاربرد غير ضروري و بي رويه عناصر غذايي، مي توان هزينه ها را كاهش داد و رسيدن به عملكرد بهينه و پايداري را تسريع بخشيد.

معمول ترین منابع کود فسفر که توسط زارعین استفاده می شود، مونو آمونیوم فسفات (MAP) و دی آمونیوم فسفات (DAP)  است.

مونو آمونیوم فسفات در خاک های قلیایی بیشتر موثر است و دی آموینوم فسفات ممکن است در خاک های اسیدی موثرتر باشد.در یک میزان کود فسفر برابر، مونوآمونیوم فسفات محتوای نیتروژن کمتری نسبت به دی آمونیوم فسفات دارد. بنابراین مونوآمونیوم فسفات به عنوان منبع فسفری توصیه می شود چون کاربرد فسفر به حداکثر رسیده و کاربرد نیتروژن اول فصل در خاک های شنی کاهش می یابد. توصیه شده است که در زمان کاشت بیشتر از 45 کیلوگرم در هکتار نیتروژن به عنوان کود استارتر استفاده نشود. موقعی که فسفر به میزان 74 کیلوگرم در هکتار استفاده می شود مونوآمونیوم فسفات در حدود 38 کیلوگرم در هکتار و دی آمونیوم فسفات در حدود 66 کیلوگرم در هکتار نیتروژن فراهم خواهد کرد.

کود شیمیایی دی آمونیوم فسفات رازی

کود شیمیایی دی آمونیوم فسفات Diammonium phosphate که آن را به اختصار DAP نیز می نامند دارای فرمول شیمیایی  (NH4)2HPO4 بوده و نمک فسفات آمونیوم محلول در آب است که از واکنش آمونیاک با اسید فسفریک به دست می آید و یکی از انواع کود های شیمیایی فسفاته می باشد که از نظر ظاهری به صورت گرانوله بوده و آن را کود سیاه نیز می نامند.

کودهای فسفاته در عناوین مختلف نظیر کودهای سوپر فسفات ساده ، سوپر فسفات تریپل، مونو آمونیوم فسفات و یا دی آمونیوم تولید و به بازار عرضه می گردد.

قسمت بزرگی از تولید را دی آمونیوم فسفات (DAP 18-46-0) به صورت گرانول و پودری مونو آمونیوم فسفات (11-51-0)  تشکیل می دهد. مهم ترین ناهمگونی ها بین کود دی آمونیوم و مونو آمونیوم فسفات‌، قدرت اسید (PH) آن است که مقدار آن برای این کود و برای مونو آمونیوم فسفات حدود 3.5 است. که اکثرا برای کشاورزان به عنوان گرانول (دانه درشت) در دسترس است. قسمت عمده ی آمونیوم فسفات تولید شده به صورت کود و در صنعت کشاورزی مورد استفاده قرار می گیرد و مابقی در صنایع دیگر کاربر دارد و همواره جاذبه صادراتی بسیار بالایی را دارد.

کود شیمیایی دی آمونیوم فسفات رازی مهم ترین برند تولید کننده این کود در کشور می باشد که از طریق تولید و عرضه آن به سازمان خدمات حمایتی، نیاز کشاورزان را به این کود بر طرف می سازد. پتروشیمی رازی بزرگ ترین تولید کننده کود شیمیایی دی آمونیوم فسفات در کشور می باشد که این کود را از طریق سازمان خدمات کشاورزی در اختیار کشاورزان به صورت سهمیه بندی قرار می دهد.

کود دی آمونیوم فسفات رازی، یکی از اصلی ترین کودهای پایه جهت مصرف در کشاورزی محسوب می ­شود که تامین کننده دو عنصر ازت و فسفر با کمیت و کیفیت بالا می‌باشد. این کود تراکم عناصر مغذی در نواحی که خاک دچار فقر ازت و فسفر باشد مورد مصرف قرار می ­گیرد.

فرمولاسیون کود شیمیایی دی آمونیوم فسفات رازی حاوی ۱۸ درصد نیتروژن (ازت) و ۴۶ درصد فسفر می باشد و می تواند نیاز خاک باغات و زمین های زراعی را به این ماده برطرف سازد. آمونیوم فسفات یک واکنش قلیایی دارد و نتیجه اثر آن اسیدیته شدن خاک است. درجه بالای کود، حلالیت بالا در آب و شکل دانه این کود، مزایای اصلی این کود می باشد.

مزایای کود دی آمونیوم فسفات

از اصلی ترین مزایای دی آمونیوم فسفات پایداری ازت موجود در آن است که باعث جذب تدریجی آن توسط گیاه می شود و در نتیجه باعث سرسبزی دائمی، افزایش عملکرد و زودرسی محصول خواهد شد.

نیتروژن و فسفر دو عنصر ضروری برای گیاه به شمار می روند. فسفر یکی از عناصر ضروری مورد نیاز گیاه است که تقریبا در آب بدون حرکت است و بنابراین مشکلات شسته شدن با آب را ندارد .

فسفر یکی از عناصری است که در انتقال انرژی گیاهان نقش مهمی ایفا می کند و مواد مغذی برای رشد و نمو گیاه را فراهم می کند.

جذب بیشتر عنصرها از جمله فسفر به وسیله ریشه های گیاهان انجام می شود که البته pH و فعالیت بیولوژیکی خاک نیز می تواند بر جذب این عنصر تاثیر داشته باشد.

در صورت کمبود فسفر کاهش در گسترش برگ، کوچکی سطح برگ و همچنین کاهش تعداد برگ مشاهده می شود و نسبت رشد شاخه ها از رشد ریشه بیشتر می شود. در نتیجه سوخت و ساز در گیاه کاهش و در نهایت شاهد افت عملکرد محصول در گیاه می گردد.

کاهش فسفر همچنین باعث کاهش رشد ریشه و در نتیجه جذب کمتر آب و مواد مغذی می شود که بر رشد کلی گیاه تاثیر منفی می گذارد. همچنین افزایش فسفر باعث زیاد شدن ریشه، تسریع بخشیدن به رشد ساقه و برگ ها و تولید زودهنگام و افزایش رسیدگی محصول می گردد.

افزایش فسفر باعث به وجود آوردن گل و دانه و تولید گرده می شود و در نهایت باعث افزایش گلدهی می گردد.

زمان استفاده کود دی آمونیوم فسفات (DAP):

در هر زمان و یا هر فصلی می توان از کود دی آمونیوم فسفات استفاده کرد در هر یک از مراحل رشد گیاه مثل جوانه زدن، گل دادن و باردهی می توان آن را با خاک مخلوط نمود. به دلیل وجود ازت در کود DAP  باروری در عمل فتوسنتز در گیاه افزایش پیدا می کند و در نتیجه برگ های درختان سبز می شود و باردهی افزایش پیدا می کند، فعالیت باکتری های موجود در خاک را بالا می برد، مقدار فسفر این کود باعث ایجاد مقاومت pH اسیدی خاک در شرایط پایدار، مقاومت گیاه را در برابر سرمازدگی افزایش و باعث افزایش عملکرد محصول که در پی آن منجر به صرفه جویی در مصرف کود می گردد.

نحوه استفاده از این کود برای درختان میوه به روش چالکود است. در حفر چاله باید طوری عمل شود که به ریشه های آسیبی وارد نشود.

به علت عدم وجود فسفر در خاک، کود در عمق 2 تا 5 سانتی متر زیر بذر ریشه قرار داده شود .

با استفاده از شخم به صورت عمیق 200 تا 300 کیلوگرم در هکتار استفاده گردد.

نتیجه گیری:

کود دی آمونیوم فسفات میتواند برای اکثر مصارف کشاورزی مفید فایده واقع شود. اتحادیه شرکتهای تعاونی روستایی فلاورجان با برند تروفا آماده دریافت سفارشات کلی و جزیی شما عزیزان می باشد و در صورت داشتن هرگونه سوال یا ابهام می توانید از طریق واتساپ یا تماس با شماره 09134051075 یا تلفن ثابت 03137420572 تماس حاصل نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

سوالی دارید ؟

کارشناسان پر شور تروفا منتظر تماس های شما هستند