خاک بستری زنده و فعال است

خاک بستری زنده و فعال است

طی سالیان گذشته به علت عدم آگاهی و مدیریت اشتباه اکثر خاک های کشاورزی با کشت یکنواخت و کود دهی اشتباه، ضعیف و تخلیه شده اند با این وجود در صورت عدم تغذیه مناسب، دیگر محصول با کیفیت و زیادی نخواهیم داشت و به مرور زمان خاک خوبی که طی هزاران سال تشکیل شده را از دست خواهیم داد.

بعد از دریافت نتیجه نمونه آزمایش خاک برای کشاورزان و باغداران تفسیر آزمایش خاک حائز اهمیت است. کارشناسان متخصص با بررسی آزمایش خاک به شما کمک می کنند در مشخص کردن نوع و رقم کشت گیاه و تغذیه آن به بهترین نتیجه برسید. در این نوشته به همراه متخصصین اتحادیه تعاونی روستایی فلاورجان شما را با چگونگی تفسیر خاک آشنا می کنیم.

بهتر است هر سال برای مدیریت کشت و تغذیه گیاه، آزمایش خاک را انجام دهیم

هدف از آزمایش خاک:

بطورکلی هدف از آزمایش خاک به سه بخش تقسیم می شود که هر کدام ازآنها در مدیریت تغذیه باغ حائز اهمیت می باشد:

1-تعیین سطح عناصر غذایی خاک (شامل ازت، فسفر، پتاس، ماده آلی، ریزمغذیها )

2- تعیین عوامل محدودکننده عملکرد و خسارتزا در خاک (نسبت جذب سطحي سديم يا  SAR یا نسبت سدیم در مقابل کلسیم و منیزیم، قلیایت، شوری، آهک)

3- نوع بافت خاک

زمان آزمایش خاک:

در هر زمان از فصل می توان آزمایش خاک را انجام داد اما بهترین زمان آن از اواخر پاییز تا اوایل فصل بهار می باشد.

بهترین زمان برای انجام آزمون خاك اول بهار و اواخر پاییز است. در این زمان ها فعالیت و كارها در فضای سبز نسبتاً كم است و نتایج می تواند برای كوددهی پاییزه یا بهاره مورد استفاده قرار گیرد. آزمون پاییزه امكان كاربرد كود را همراه با زیر و رو كردن خاك در پاییز یا زمستان فراهم می سازد . ولیكن آزمایش بهاره وضعیت تغذیه ای را خصوصاً در مورد نیتروژن بهتر نشان می دهد.

برای تغییر این متن بر روی دکمه ویرایش کلیک کنید. لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی نامفهوم از صنعت چاپ و با استفاده از طراحان گرافیک است.

آیا آزمایش آب، خاک و برگ می تواند ضمانت کافی برای رسیدن به عملکرد مطلوب باشد؟

آزمایش خاک (یا برگ و آب) شرط لازم در بررسی شرایط تغذیه ای باغ است اما بدلیل تعدد عوامل تأثیرگذار در رسیدن به عملکرد مناسب (شرایط جوی، مدیریت آبیاری، مدیریت نهاده، رقم، سن و…)هدایت و مدیریت آگاهانه “کارشناس باغ” شرط کافی و تکمیلی خواهد بود.

نکات قابل توجه در آزمایش خاک:

نحوه نمونه برداری صحیح از خاک:

 1-از محلی که قبلا کود دپو شده نمونه برداری نکنید

2- برای نمونه برداری خاک، حداقل از ۵ نقطه زمین نمونه بردارین

3- ازعمق 30 سانتیمتری خاک نمونه برداری کرده و با هم مخلوط کنید، حدودا به وزن یک کیلو گرم سپس علامت گذاری کرده 0 تا 30 سانتیمتری خاک بعد از عمق 30 تا 60 زمین به این شکل یک کیلو خاک هم از این قسمت بعد از عمق 60 تا 90 خاک و 90 تا 120 بیشتر برای درختان مثلا گردو سپس نمونه های جمع آوری شده را به آزمایشگاه انتقال دهید.

تفسیر و توصیه کودی بر اساس نتایج آزمایش خاک،در کنار آزمایش برگ و آب بسیار دقیقتر خواهد بود.

بيش از 97 درصد از خاک های ايران آهکی (قليايی) هستند و اکثر آب ها دارای بی کربنات بالا هستند، در اين شرايط جذب فسفر و عناصر کودی ريز مغذی مثل آهن، روی، منگنز، و غيره دچار اختلال ميگردد.

يادمان باشد در مناطقي که ph يا اسيديته آب و خاک بالاست به دليل عدم جذب مناسب عناصر کودی، حتی با وجود کود دهی شاهد علائم کمبود عناصر کودی در گياه خواهيم بود.

براي جلوگيری از کاهش عملکرد و بهبود کميت و کيفيت محصول توصيه مي شود نسبت به آزمايش آب، خاک و برگ اقدام گردد.

مسلما کاهش ph  آب و خاک با کودهای اسيدی حاوی اسيد فسفريک، کودهای گوگرددار و استفاده از کاهنده های اسيديته آب مثل تروفاريک در تانکرهای محلول پاشی کودها، کمک شايانی به جذب عناصر کودی مي­کند.

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

سوالی دارید ؟

کارشناسان پر شور تروفا منتظر تماس های شما هستند